Cooperative Learning

På Løren skole bruker vi en pedagogisk plattform som heter Cooperative Learning. På norsk er plattformen kjent som "samarbeidslæring". Den tar utgangspunkt i at elevene skal være mer delaktige og aktive i egen læring. Ved å bruke CL på skolen, sikrer man et høyt faglig utbytte, differensiert undervisning og styrking av sosiale og personlige kompetanser.

CL er bygget på flere tiårs forskning og brukes av stadig flere lærere, skoler og kommuner. Det "å lære å lære", øke kompetanse i samarbeid og trene på evnen til å utvikle seg sammen med andre blir stadig viktigere. Løren-elever skal være så godt rustet som mulig til et fremtidig møte med nåtidens krav og forventninger i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig.

På Løren er klasserommene organisert slik at elevene sitter i grupper på 4; disse gruppene er også kjent som "Teams" (lag). Lagene endres jevnlig i løpet av et skoleår (ca. hver 6. uke) slik at elevene blir bedre kjent med resten av elevene i klassen. I midten av bordet finner man et bordkart som fordeler ulike roller til lagets medlemmer. Organiseringen sikrer deltakelse fra alle, samt god støtte og hjelp av øvrige teammedlemmer når noe blir vanskelig. Laget står sammen og medlemmene skal gjøre hverandre gode.

Strukturene i Cooperative Learning kan brukes på tvers av både alder og fag. Lærerne legger innhold inn i de ferdigkonstruerte strukturene der elevene ofte reiser seg fra stolen, finner samarbeidspartnere fra andre grupper etter et bestemt mønster, og utfører oppgaver etter gitte instruksjoner. Elevgruppene utforsker et problemområde sammen, gjerne på tid, og lærerne henter inn tilbakemeldinger etter kriterier som sikrer tilfeldighet. Alle elever blir delaktige og ansvarliggjort i oppgaveløsning, i samtalestrukturer og i forhold til "sluttproduktet" som læreren utfordrer elevene på etter en avsluttet deløkt.

Innenfor Cooperative Learning trener man både faglig og sosialt. Relasjonskompetanse verdsettes høyt i CL, og velfungerende lag må øve på å kommunisere godt sammen. "Teambuildningsaktiviteter" er strukturer hvor elevene skal bli tryggere på hverandre, på tvers av vanlige skillelinjer som kjønn, interesser, faglig styrke, grad av "selvhevdelse" osv. "Classbuildingaktiviteter" retter fokuset mot relasjoner på klassenivå og arbeider proaktivt for et trygt og godt skolemiljø. Elevene lærer å akseptere og respektere forskjeller og ulike meninger. De benytter hverandre som læringspartnere slik at skolehverdagen blir mer mangfoldig. Læreren får også anledning til å observere, vurdere og veilede elevene i ulike situasjoner, og ut fra en rekke kriterier og innsatser utover skriftlig arbeid. I CL-strukturene, ser man ofte at det blir mindre "prat" fra læreren, og mer dialog mellom elevene. Læreren fungerer mer som en veileder eller coach for elevene.

Foran skoleåret 2022/2023 hadde skolens pedagoger en hel dag sammen med Jette Stenlev, en direktør i "Cooperative Learning DK". Det faglige påfyllet vil gi oss et godt utgangspunkt for å videreutvikle satsningsområdet og bygge videre på arbeidet som har blitt gjort siden CL ble innført på Løren i 2018. Vi vil fortsette å øve sammen på ulike strukturer slik at lærerne kan prøve nye undervisningsformer underveis i skoleåret.